![]() |
|
|||||||
| Allmänt forum Detta är ett forum för enskilda personers åsikter och synpunkter. Det innebär att de åsikter som skrivs här inte representerar Admins /Moderators åsikter utan är skribentens egna. |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|||
|
|||
|
Om företag a säljer en vara för 100 kr utan att få betalt, får de då kvitta förlusten mot vinsten? Om de gör det, borde inte fordran självdö då?
Företag a borde väl kunna utnyttja den obetalda fordringen för att minska sin skatt? Ändå dyker fordran upp igen med fullt värde?!?! Jag menar, om företag a kunnat nyttja skatteeffekter som minskat deras egentliga förlust med x antal procent, hur kan skulden då fortfarande vara 100 kronor som var ursprungsbeloppet? Fattar inte hur det här funkar, men någon kanske kan förklara? |
|
|
|||
|
|||
|
Jo företaget får kvitta en konstaterad förlust mot vinsten och därmed minska vinstskatten. Skulle sedan fordringen bli betald så får de givetvis skatta för vinsten då.
Men är det olika regler bokföringsmässigt och skattemässigt. Företaget betalar ju inte 100 % skatt så den minskade skatten är ju inte lika med den förlorade vinsten.
|
|||
|
|||
|
Citat:
Av dessa 100 kronor utgör 20 kronor moms. Måste företaget betala in dessa momspengar? Om förlusten är 100 i försäljningsvärde, vad blir den faktiska förlusten? Förstår heller inte hur en vara som företaget köpt in för låt säga 50 kronor kan bli 100 kronor i förlust? Om den här ursprungshundingen genererar avdrag för exempelvis 30 kronor, och inköpsvärdet var 50, borde inte skulden då vara värd 20 kronor? Jag är ute efter hur mycket av ett företags förlust om 100 kronor som "sponsras" av staten. Om företaget sedan säljer fordran om 100 kronor för låt säga 30 kronor till ett inkassobolag, är det riktigt att utgå från 100 kronor som värde på skulden om man redan nyttjat diverse avdrag för den? Inkassobolaget köper 100 kronor för 30, en förlustaffär som genom avdrag de facto minskat för för företaget. Ändå är det en ny frisk 100-lapp som dyker upp?!?! Om man täljer av företagets förlust och minskar den, borde inte konsumentens skuld minska med samma belopp? Först sponsrar alltså staten (vi) företagets förlorade 100-lapp, sedan får vi betala den en gång till, fast nu till inkassobolagen. Vad jag menar är att många evighetsgäldenärer har fölorat sitt incitament till jobb och på ett eller annat sätt blivit bidragsberoende. Skulder gör folk sjuka och sjukdom kostar hela samhället pengar. Och hur bokförs 100-lappen när den hamnat i inkassobolagens klor? Som hundra kronor eller som i det här exemplet 30 kronor? Jag begriper inte, hoppas någon kan förklara för mig. Det verkar vara en hel del luft i de fordringar som ställs. Luftpengar som affärsidé?!?! |
|
|
|||
|
|||
|
Företaget måste betala momsen.Sen gör de förlustavdrag varje år.När de anser att det inte är nödvändigt längre,avskriver de fordran och säljer den för 10% av det ursprungliga värdet.
Lindorff,deras huvudsakliga uppgift är Inkasso och Inkassering av avskrivna fordringar. När de har köpt den är den värd sitt ursprungliga belopp. De har rekonstruerat den.Fullt lagligt. Visst är det konstigt? |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Företaget kan alltså nyttja avdrag i x antal år för förlusten samt att de får 10% av ursprungsvärdet. Om förlusten av hundralappen i praktiken blir 50-60 kronor för företaget, staten har alltså täckt upp för resten, hur kan den då på ett lagligt sätt studsa upp i 100 kronor igen?!?!? |
|
|
|||
|
|||
|
Den frågan har jag också ställt mig.Hur kan detta få ske?
|
|
|
|||
|
|||
|
Ja hur??? Företagets förlorade hundralapp har ju betalats ned till stor del. Egentligen borde bara förluster som inte nyttjats i förlustavdrag kunna få säljas vidare om de ska nyttjas till fulla värdet. 100-lappen är ju hur man än vrider och vänder på det redan nedbetald. Kan någon ge en logisk förklaring till hur det hänger ihop?
Vad menas med avskrivning? Har företaget genom skatteeffekter tuggat ned den förlorade hundralappen till +/- 0? Balanserar man upp förlusten mot vinsten och "tjänar" på den förlorade hundringen? Företaget får alltså "betalt" för sin förlust men kan överlåta den i sitt fulla värde?! Jag fattar absolut ingenting av hur detta går ihop?! Kan jag använda mina ränteavdrag till fulla värdet mer än en gång? |
|
|
||||
|
||||
|
frågeställning uppe i en tidigare tråd (minns inte vilken) och vi blev inte mycket klokare då.
Den gången handlade det om Handelsbanken som skrivit av en fordran i sin bokföring och tillgodogjort sig de skatteeffekter detta medför. Därefter lämnades fordran till KreditInkasso (dotterbolag till SHB) och krävdes fullt ut igen.
Don´t worry - be happy! Senast redigerad av Björn den 2008-06-12 klockan 15:43. |
|
|
|||
|
|||
|
En hundralapp som ursprungligen betalats ned av staten (vi), säljs alltså och blommar upp som en ny fräsch hundring. Fordran vandrar runt mellan olika bolag som nyttjar den som avdragsmöjlighet = får pengar för den numera fiktiva förlusten?!
Hundringen som det betalades 10 kronor för kan alltså användas av bolag 1, 2 och 3, och i dessa bolag ånyo behandlas som en förlust om 100 kronor? Har jag missuppfattat allt?! Hur kan detta vara lagligt? Vem är det som har tänkt ut det här? Hur många gånger hinner vi med skattemedel betala den här hundralappen innan gäldenären dör eller får skuldsanering? Citat:
|
|
|
||||
|
||||
|
som är mörkrädda!
Att avskriva och tillgodogöra sig vad detta innebär och sedan lämna över det hela på nytt i ett dotterbolag borde vara kriminellt!
|
|||
|
|||
|
Citat:
Jag vill verkligen förstå det här, känns som organiserad skatteplundring. |
|
|
|||
|
|||
|
Nu har jag ställt frågan på http://www.bankrattsforeningen.org
Vet inte hr det forumet funkar eller när frågan behandlas/läggs upp. Förhoppningsvis kommer någon därifrån in hit och svarar. Hej! För en diskussion om rätten att dra av förluster på ett annat forum. http://www.kerstinsforum.se/showthre...ed=1#post20516 Är det någon som begripligt kan förklara hur exempelvis SHB kan nyttja fulla avdrag för en förlust för att sedan skriva av den och sälja den vidare till ett annat bolag inom koncernen som även det nyttjar fulla avdragsrätter. Känns spontant som ren skatteplundring. Exemplet med banken är bara ett av väldigt många, fordringar köps och säljs hej vilt, människor är en handelsvara. Skulle vara otroligt tacksam om någon kunde svara på det forumet jag länkar till, eller redogöra här hur en ursprungsfordran om exempelvis 100 kronor, som används som skttelättnad, fortfarande kan behålla ursprungsvärdet när staten (vi) de facto inirekt betalat av på skulden MVH Johan |
|
|
||||
|
||||
|
Jag och många med mig ser fram emot svaret!
|
|||
|
|||
|
Adressen till bankrättsföreningen är http://www.bankrattsforeningen.org.se/
Fel i min förra länk. Hoppas någon därifrån svarar, annars får jag jaga vidare. |
|
|
|||
|
|||
|
|
|
|
|||
|
|||
|
...och här http://www.lawline.se/
|
|
|
|||
|
|||
|
Johan! Så här är det! Om ett inkassobolag köper en fordran på 1000 kr för 75-100 kr så får de dra av den förlusten, samt kostnader de haft i ärendet. Så i det aktuelle fallet handlar det om flera hundra i kostnader. Så de gör ändå en vinst. Gäller det dtörre belopp så blir det ingen vinst. Det är väl därför inkassobolagen blir allt mer aggresiva.
|
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
|
||||
|
||||
|
heller inte hur det hänger ihop.
|
|||
|
|||
|
Nu blir jag riktigt nyfiken på svaret på denna "100-lapp? Det verkar ju att leka med pengar?(som någon sa),hoppas någon kan ge ett vettigt svar annars finns det inget!Då är det bluff rätt av.
| Visningsalternativ | |
|
|